مرکز علمی-کاربردی شرکت تعاونی پیشتازان آیین زندگی- کاردانی
رشته کاردانی حرفه ای تکنولوژی آموزشی

حذف تصاویر و رنگ‌ها

AWT IMAGE

  معرفی رشته تکنولوژی آموزشی

  

  تعریف:

  این رشته جدید که از نیمه دوم قرن بیستم پا به عرصه گذاشته است آموزش و یادگیری را با رویکردی متحول و پویا مورد تحلیل، نقد و بهسازی قرار می دهد. دانشجویان این رشته در طی دوره تحصیلی آگاهی ها و مهارت های نوینی را در راستای توانمندسازی خود و یادگیرندگان در زمینه های تکنولوژی و طراحی آموزشی و سایر شیوه های نوین آموزشی کسب می کنند تابه کارشناسانی ماهر و خلاق تبدیل شوند.

 

  ضرورت و اهمیت:

  از آنجا که آموزش و یادگیری یکی از پیچیده ترین فرایندهای انسانی است لذا برنامه ریزی، آماده سازی و پرورش کارشناسان ماهر و خلاق در زمینه آموزش و پرورش و امر یادگیری حائز اهمیت شایانی است.

  

  هدف:

  تربیت کارشناسان ماهر و توانمند در زمینه تکنولوژی ها و شیوه های نوین آموزشی ـ تدوین آموزش و یادگیری متناسب با پاسخگویی به شرایط متحول و پویای آینده تعلیم و تربیت از هدف های اساسی این رشته می باشد.

  

  مشاغل قابل احراز:

  · کمک کارشناس فناوری و طراحی آموزشی

  · هماهنگ کننده امور مراکز سمعی و بصری

  · متصدی و کمک کارشناس مراکز فراگیری

  · مربی و تسهیل گر آموزش و یادگیری

  · کمک طراح و تولید کننده مواد و رسانه های آموزشی و یادگیری

  · کاوشگر و ارزیاب آموزش و یادگیری

  · کمک مشاور معلمان و کادر آموزشی در امور فناوری آموزشی و یادگیری

  

  توانمندی های بعد از دانش آموختگی:

  1. آشنایی با اصول و مبانی نظری فناوری آموزشی

  2. آشنایی با طراحی آموزشی و کاربرد آن در آموزش، تدریس و یادگیری

  3. درک اهمیت و لزوم توجه به رویکردهای متفاوت آموزش و یادگیری

  4. برنامه ریزی امور مرکز سمعی و بصری

  5. شناسایی، ارزیابی، انتخاب و فراهم آوری مواد، رسانه ها و تجهیزات و مراقبت از آنها

  6. همفکری و همکاری در برنامه ریزی امور مراکز فراگیری

  7. توانایی تهیه و تدوین طرح درس های کلی و مرحله ای

  8. آشنایی با روش ها و فنون تدریس و یادگیری

  9. سنجش و ارزیابی تدریس و یادگیری

  10. آشنایی با اصول و فنون طراحی و تولید پیامها و مواد آموزشی

  11. توانایی طراحی، تولید و ساخت مواد و رسانه های آموزشی دستی

  12. توانایی کاربرد مواد و رسانه های مختلف در امر آموزش، تدریس و یادگیری

  13. انجام بررسی ها و کاوش های اینترنتی و بهره برداری از بانک های اطلاعاتی محلی و ...

  14. درک، تحلیل و نقد مسایل آموزشی و کمک در ارائه راه حل های پیشنهادی

  15. تدوین و تنظیم انواع گزارش ها و پروژه های شخصی

  16. ارزیابی موقعیت های آموزشی و یادگیری

  

  مکان های هدف:

  به طور اعم کلیه نهادهایی که دست اندر کار آموزش و یادگیری هستند.

  

  نیازهای جامعه:

  بهبود بخشی کیفیت آموزشی یک نیاز تخصصی جهانی است که کشور ما نیز متناسب با سایر پیشرفت های علمی به کارشناسان این رشته در تمامی ابعاد تعلیم و تربیت از آموزش و پرورش تا دانشگاه نیاز مبرم دارد.

 

نشانی مطلب در وبگاه مرکز علمی-کاربردی شرکت تعاونی پیشتازان آیین زندگی:
http://cpaz.ir/find-1.246.147.fa.html
برگشت به اصل مطلب