
رشته کاردانی حرفه ای تربیت مربی مراکز پیش از دبستان تعریف: در رشته تربیت مربی مراکز پیش از
دبستان به رشد همه جانبه و متعادل کودکان در زمینه های جسمی، ذهنی (شناختی)،
عاطفی، روانی و اجتماعی ـ اخلاقی توجه می شود در این دوره کودکان 3 تا 6 ساله
پرورش یافته و به طور تدریجی برای جداشدن از محیط خانه و پیوستن به محیط آموزشی
مدرسه و انس گرفتن با دیگر کودکان آماده می شوند. ضرورت و اهمیت: براساس یافته
های روان شناسی و علوم تربیتی، سال های پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش
اساسی و تعیین کننده ای دارد. در این دوران حساس و مهم یادگیری کودکان عمیق تر،
سریع تر و آسان تر انجام می شود. توانایی های آنان در جنبه های مختلف رشد، شکوفا
می شود و پایه های اصلی شخصیت آنها شکل می گیرد. ایجاد محیطی غنی و پربار همراه با
کاربرد شیوه های آموزشی مناسب، رشد و پرورش کودکان را در این سال های پر اهمیت
تضمین می کند بدون تردید برای آموزش هدفمند کودکان پیش دبستانی، وجود مربیان آگاه
و متعهد ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر تعداد مربیان آموزش دیده به تناسب
نیاز جامعه براساس رفع نیاز آموزش عالی و مراکز پیش دبستانی کافی نیست بنابراین
تربیت نیروی انسانی شایسته و کارآمد باید یکی از اهداف مهم مراکز آموزش عالی باشد.
علاوه بر آن با توجه به تأکید آموزش و پرورش بر ضروری بودن گذراندن دوره پیش
دبستان در نظام جدید آموزشی کشور لزوم تربیت نیروهای عالم و کاردان جهت این امر
ضرورت پیدا می کند. که دوره کاردانی حرفه ای تربیت مربی مراکز پیش از دبستان چنین
مهارتی را با تأکید بر کاربردی بودن دروس فراهم خواهد نمود. هدف: 1. تربیت کاردان حرفه ای و ماهر
آشنا با آموزش و پرورش در مقطع پیش از دبستان و پایه های ابتدایی مقطع دبستان 2. تربیت کاردان حرفه ای و ماهر
آشنا با برنامه ها و روش های مناسب برای رشد جسمی حرکتی در کودکان 3. تربیت کاردان حرفه ای و ماهر
آشنا با روش های مناسب برای رشد عاطفی و روانی کودکان 4. تربیت کاردان حرفه ای و ماهر
آشنا با روش های مناسب برای رشد اجتماعی ـ اخلاقی و مذهبی کودکان قابلیتها و توانمندیهای حرفهای فارغالتحصیلان: 1. توانایی آموزش به کودکان در مراکز
پیش از دبستان و دانش آموزان پایه های اول تا سوم دبستان 2. توانایی برقراری ارتباطی پاک،
صمیمانه، پر شور و عاشقانه با کودکان 3. توانایی بهره گیری از دانش روانشناسی
کودک در تعامل با آنها 4. توانایی ایجاد خلاقیت و انگیزه در
کودکان به منظور یادگیری بهتر 5. توانایی شناخت پیرامون کودک در
راستای پرورش هوش و استعداد او 6. توانایی تشخیص مقدماتی اختلالات
رفتاری کودکان و در ادامه ارجاع آنها به متخصصین کارآمد مشاغل قابل احراز: 1. مربی دوره های پیش دبستانی (شیرخوارگاه، مهدکودک، کودکستان
و آمادگی) 2. کمک مربی کاروزی دانشجویان 3. کمک کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 4. مربی مقطع دبستان سال های اول تا سوم 5. سرپرستی قسمت های داخلی مراکز پیش از دبستان 6. دست یار روان شناس و مشاور در مراکز پیش از دبستان مکان های هدف: 1. وزارت آموزش و پرورش 2. سازمان بهزیستی 3. شهرداری ها 4. کانون پرورشی فکری کودکان و
نوجوان نیازهای جامعه: نیاز اجتماعی برای طراحی این رشته
این گونه عنوان می شود که کودک نمی تواند تنها به مادر و خانواده خود متعلق باشد بلکه
به کل اجتماع که درآن پرورش می یابد نیز تعلق دارد و به مجموعه تاثیر پذیری از شرایط،
امکانات و
سازمان دهی محیط اجتماعی خود وابسته می باشد. بنابراین همزمان با تربیت خانواده، لازم
است مراکز آموزش و پرورش پیش دبستانی در زمینه تکامل همه جانبه کودک نقش اساسی و حیانی
خود را ایفاء نمایند. در ضمن می دانیم کودکان
آینده ساز هر جامعه ای هستند حال با توجه به نوع زندگی شهری و صنعتی کنونی، کودکان
مدت زمان زیادی را از کانون گرم خانواده دور بوده و والدین او نمی توانند سهم خود
را در تعلیم و تربیت کودکان به خوبی انجام دهند بنابراین نقش آموزش و پرورش پیش
دبستانی در رشد همه جانبه کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار می گردد. که به همین
منظور تربیت مربیانی شایسته برای به عهده
گرفتن این وظیفه مهم، از نیازهای اصلی هر جامعه ای به شمار می رود. |